ZPRÁVY Z PROVOZU | PJ Krnov | Zpět na hlavní stranu |
13.11.2009 28.11.2004 -
20.11.2004
- |
843.021 nehoda- v pátek 13. se stala MU
v Krnově,kdy v 5.12hod došlo k najetí při posunu 843.021 na dva stojící vozy
010 a následně naražení na stojící 810.009.Vykolejil jeden vůz 010.Strojvedoucí tvrdil,že mu 843.021 nebrzdila i když použil přídavnou,samočinnou,EDB i páku rychlobrzdy pod oknem přesto nedošlo žádnému brzdnému účinku. Na záznamu rychloměru však byl záznam tlaku vzduchu v brzdových válcích,tlak nad 1,2 bary . - Příčinou se zdá být,počkáme na oficiální uzavření MU,porucha protismyku,jehož ventil uzavřel přívod vzduchu do brzdových válců a a ty byly prázdné.K záznamu na rychloměru- tlakové spínače tlaku v brzdových válcích jsou totiž ještě před uzavíracím ventilem protismyku a ty signalizovaly tlak v brzd. válcích i když ve skutečnosti tam nebyl. - Dojde k výměně programovatelné paměti protismyku a ještě k drobné softwarové úpravě programu protismyku tak,aby se to nemohlo opakovat ,protože došlo k náhodné chybě protismyku.Tyto úpravy budou na všech 843. Doufám,že se rozhodnou s úpravami i na 943,043. 843.026 - má výpadky materiálu na jízdních plochách 1. a 2. nápravy, pojede na soustruh,ale jsou velké obavy,že to již nepůjde naprofilovat a musí dojít k výměně kol ,ale kde je vzít když nejsou peníze na nákup nových. Stránka z obrázky výpadků materiálu. 843.001 , 843.003 - zajímavá závada : za jízdy vlaku v režimu ARR náhle začne 843 brzdit EDB a vozy průběžně a nejde to odbrzdit ani při přepnutí do režimu Manuál je to pořád stejné a vlak brzdí. Potom si všimnete že šipka předvolené rychlosti ARR spadla na nulu a nelze s ní pohnout. Řešení : vypnout i za jízdy vlaku jistič tachografu na I. stanovišti strojvedoucího na dveřích Hlavního Rozváděče tak asi na 5 až 10 sekund a znovu ho zapneme, tím se obnoví funkce rychloměru a ARR ,vše je zase na několik minut v pořádku a tato závada se opakuje třeba i několikrát za sebou . Asi je to nahodilá závada v běhu softwaru rychloměru a vypnutím jističe tachografu ho resetujeme a znovu obnovíme chod softwaru rychloměru. Asi by se měl přehrát software rychloměrů, ale to necháme na elektronikovi a elektrikářům - nebo možná přijdou na jinou závadu. Bob Gavlas Krnov. Ahoj Bobe! Měl bych jednu nezajímavou závadu se zajímavým řešením. Tato závada se stala mému nejmenovanému kamarádovi (Karel Beznoska)na trati K.Vary dolní-K.Vary-Chomutov, při dobírání vozu 043 s vybitými bateriemi. Při jízdě z MV 843 se vložený vůz 043 s řidičákem 943 střídavě ztrácely z linky, ale souprava jede a baterie 043 se dobíjí. Při jízdě z řídícího vozu však docházelo k vypadávání utrálů a jízda nebyla možná. Kadlík si pomohl trvalým navolením položky "Vlak" a vypadávání utrálů přestalo! Po nějaké době došlo k dobití baterie vozu 043 a Kadlík mohl přepnout displej do jiného zobrazení. Přeju hezkej den a více legrace s MV 843........... :-) P.Rýdl strojvedoucí DKV Chomutov. 843.020 - již jezdí ,je po váze 843.031 - měla náhlé snížení tlaku oleje na "B" dieselu - příčinou byl zlomený kůň , neotevíral se ventil , nafta nehořela a přibývala v oleji - opraveno již jezdí. 943.001 - dnes opět po měsíci se projevila tajemná závada,vypne DPV a nejde zapnout,asi zase spálený Melcher zdroj napajení řídící vůz je prototyp a vyžaduje vždy při spojování s 843 aby tato byla stopnuta,jinak napětové rázy a spálí se zdroj Melcher. 843.002 - týden po soustruhu - tak doufám ,že máme na delší dobu pokoj s plochými místy. ..................................................................................................................................................................................................... 843.020 - 21.08.2004 vypadla jednou nápravou při jízdě s točny v Krnově.Pojede na váhu a potom bude jezdit - jinak se jí nic nestalo. 843.022 - má odpálenou jednu hasící láhev - nikdo neví proč, přijela ze Šumperka. 043.024 - konečně by měl tento vůz přijet z opravy po nehodové události. .................................................................................................................................................................................................... 843.021 - vydržela soustruh a již jezdí 843.002 - malé ploché místa - půjde za týden na soustruh, doufám ,že to bude na delší dobu poslední ploché místa 843.031 - zkrat trakce I - byl přerušený budič trakčního alternátoru, včera již vyměněn ale vyskytla se závada vzduchovém vypružení vozu. Dnes by to mělo být již opraveno a zprovozněno. - takže dnes jezdí 843.001,002,019,020,021,022,023,024,026,027,029,031 - 12 vozů - chybí jen 843.028 - již se na ní občas něco zpět kompletuje - pokud jsou díly a lidi na opravu 843.003 - stojí v podstatě jen na 1 ks hasící láhve,kterou nikdo nechce koupit jinak by jezdila i když jen na jednu stranu slučovací spojky.Časem máme dostat nové ořechy do slučovací spojky. Momentálně je to úspěch, když jezdí 12ks 843 ze 14 ks celkem v Krnově. ................................................................................................................................................................................................... 843.019 - již v pořádku ,čeká již jen na hasící zařízení 843.020 - již se vychytává a jezdí pravidelně 843.021 - 20.4.2004 v 6.40 hod plochá místa na 3 nápravách - 28.7.2004 jede opět na soustruh. 843.023 - výměna turba 843.029 - výměna stavěče otáček na 2. dieselu 843.022 - prasklá vana převodu na 3 trakč. motoru - v záruce 843.024,843.026,843.027,843.031 jezdí bez větších problémů 843.003 - stojí na pár drobností a na hasící zařízení 843.028 - občas se na ní něco udělá jak je kým 843.002 - zkrat na 2. trakční skupině - opět vadná krabička držáků uhlíků,provedena rekonstrukce krabičky Krnově a zase již jede dnes opraveno za 3 hodiny. 843.019 - po usilovné výměně el. kabelů od startéru se dnes startovala a jede - chybí jen provozní stop a stavěč otáček- to zítra dosadí. 843.020 - asi týden jezdí pravidelně vlaky 3502,3507,3512,3515 a to proto že nemá funkční UIC (zkrat), ma vysoké ISO první trakce až 210 a stahuje el .výkon, občas stopuje 2. diesel nízký tlak oleje, na čtvrtek 15.7.04 je plan ji odstavit a spravit . 843.021 - asi 10 dní již jezdí po soustruhu. 843.001 + 843.002 - plochá místa ,ale menšího rázu,soustruh prozatím nebude - je to ostuda,že nám někdo zbytečně dělá plochá místa,doufejme že to není s úmyslem. 843.021 - pojede na soustruh má plochá místa. 843.026 - je již asi týden po soustruhu a nemá již plochá místa. Od nového GVD v prosinci bychom snad mohli zastavovat v Polsku pro nástup a výstup turistů. Máme po dlouhé době 4 nové strojvedoucí po zkoušce V-08,ale dělají zase na správkárně ,není pro ně místo. 843.031 - druhý diesel nemá výkon, jen 1450 otáček - v noci se opravoval. 843.021 - menší plochá místa 843.026 - plochá místa na 1. podvozku - půjde do týdne na soustruh. 843.019 - měla závadu - vyhořelé přívodní kabely ke startéru 2. dieselu až do pojistkové skříně ,obtížně se bude spravovat. 843.002 - měla závadu - vyhořelý startér na 1. dieselu,který začal hořet při startu,asi závada ve startéru. 843.003 - stojí na neúplné stabilní hasící zařízení a pár drobnůstek 843.020 - konečně v Krnově,ale nejezdí .Stojí na neúplné stabilní hasící zařízení. 843.027 - v Lipové Lázních večer 21.30hod nejde nastartovat 1.diesel,nesepne stykač startu KM130 posléze p.Zdenek H. zaměnil mezi sebou karty YGZ2 v regulátoru ČKD -GM 15,tyto karty jsou pro každý diesel stejné,po záměně karet se závada přenesla na 2. diesel,nespínal KM 230 a tedy závada byla lokalizována .Dosazení nové karty bylo provedeno až ráno v Krnově na peroně kdy na to měli elektronici 7 minut,ale co by pro nás neudělali - spolupráce je výborná. 843.024 - závada v žst Olomouc, není spojení s CRV,psalo na displeji.Po přepnutí SV8 do polohy "P"-porucha přijel kolega Libor F. do žst Olomouc, ale tam následně došlo k zaparkování 843 tak že brzdové válce se naplnily tlakem vzduchu 1,5 baru a nešlo žádným standartním způsobem odparkovat. Při SV8 v "P" se nešlo zbavit parkovací brzdy ,natažením přídavné brzdy tam a zpět ,jak se popisuje v návodě a při SV8 v "R" nešlo se zbavit parkovačky postupem EDB mínus -. Nešlo ani odbrzdit prostředním šedým EPventilem přídavné brzdy. - tak tedy stál u peronu se zaparkovanou 843 bez standartní možnosti jak ji odbrzdit,protože se již blížil čas odjezdu,tak začínalo přihořívat. - co s tím : použil po telefonickém hovoru specifický postup - zabrzdit ruční brzdu,ve vzduchovém rozváděči na brzdové desce vypnout parkovací brzdu a pro jistotu i doplňkovou brzdu a to tak ,že prostřední a levý černý motýlek přestavíme do svislé polohy. Potom ve vzduchovém rozváděči vpravé části zavřeme kohout uzavření vzduchu k brzdovým válcům na první podvozek a druhý kohout k druhému podvozku, kohouty pod oranžovými DAKO D ventily. Tím začínají pomalu odvětrávat brzdové válce svou netěsností,pomůžeme tomu i tím,že z venku v prostoru pod WC vypneme brzdový rozváděč a odvětráme brzdu. A skutečně po chvíli došlo k odvětrání brzdových válců.Teď je tedy nutno nechat vypnutou parkovací brzdu a zpět otevřít vzduch k oběma podvozkům pod DAKO D ventily , zapnout brzdový rozváděč. Nyní již šlo zabrzdit i odbrzdit přídavnou i průběžném brzdou. - v takovém stavu dojel zpět do Krnova,při opravě na provozním ošetření přišli na závadu ,která byla v paketovým přepínači SV8, který byl v celé své delce povolený,volné pakety a tak jeho přepínaci doteky si spínaly jak se jim zachtělo - a proto nešla 843 nijakým normálním způsobem odparkovat. Přepínač SV8 opraven a 843.024 zase jezdí jak nová . 843.031 + 943.001 + 943.007 = Tento motor a řídící vozy ,byly před týdnem na soustruhu z důvodu plochých míst. Tímto bych chtěl požádat abychom se k těmto a ostatním motorům a řídícím vozům chovali s citem a rozvahou a za žádnou cenu nedopustili vzniku nových plochých míst na nápravách, protože již není na nápravách dostatek materiálu pro další soustružení a musely by se sehnat celá nová kola a to byl problém a do té doby by motoráky i říd. vozy byly odstaveny z provozu. -- dávejme tedy velký pozor na techniku brzdění --- . 843.024 - na I.trakční skupině naskakuje izolace a "IPI",jízda možná jen II.trakční skupinu. P.Knobloch s p. Konvičkou vše prohlédli ale nic ,pořád byl zkrat na trakci jedna, potom si vzpoměli na starou bolest ,která se stává po vyvázání a zavázání podvozku a to ta že se občas zapomene protáhnout bovdenové lanko ruční brzdy pod kabely od trakč. motorů a nechá se nahoře ležet na el. kabelech a tam se lanko pohybuje tak dlouho až prodře el. kabel k trakčnímu el. motoru a naskočí zkrat trakce. Přidal jsem dva snímky,kde jsou kabely umístěny a kde se kříží s lankem ruční brzdy. Snímek - před druhou nápravou - křížení bovdenu s el. kabely k TM. Snímek - vybroušená rýha od bovdenu ruční brzdy do el. kabelu k trakč. motoru. 843.020 - konečně se něco začíná dít ,proběhla zatím nějaká prohlídka v Šumperku. 843.019 - první diesel trvale v max. otáčkách 1800 ot/min, výměna vadného stavěče otáček v Olomouci před vlakem 823 spadlo všech 7 řemenů na nabíjecí alternátor na 843.019 po připojení vozu 043 který byl delší dobu odstaven. 843.024 - konečně vyjela na trať 843.024 - už má oba dva nové diesely - nejsou úplně nové ,ale repasované a dnes se zaběhávaly. 843.024 - měla by mít oba dva diesely vyměněny ( jeden diesel má prasklý blok a druhý je přidřený), dva repasované diesely již dorazily do Krnova a nyní se na výměně již pracuje. 843.023 - závada : "není spojení s rTR" - závada se dnes opět opakovala,dalo se to čekat,výhoda dnes byla v tom,že závada byla trvale. Vyměnili dnes komunikační kartu YKP1 v trakč.regulátoru GM15 za sklem a je po závadě. - jenže odpoledne ve 13.30 hod zdechla na IPI - proudové přetížení trakce 1. 843.023 - závada : "není spojení s rTR" - nekomunikuje mezi CRV a trakčním regulátorem ČKD. podle vyjádření el dílny - byly málo zasunuté odpojovače baterií a jejich střední nůž se málo nebo nedotýkal proti doteku. 843.027 - závada : po vypnutí klíčku řízení dojde ke snížení tlaku v průběžném potrubí ale nedojde k zabrzdění 843- v brzdových válcích je nulový tlak vzduchu, 843 je odbrzděná. příčina : přidřený EPVentil YV85 = součinnostní ventil samočinné brzdy, promačkali jsme ho ,namazali olejem a vše bylo zase v pořádku,mot. vůz zase po vypnutí klíčku řízení sám zabrzdil. Na obrázku je EPVentil YV85 vlevo nahoře - první zleva ze čtyř vlevo na brzdové desce ve vzduch. rozváděči. závada : nereaguje Displej na dotyk prstem ani nijak nelze změnit - údaje ukazuje ,nelze zakvitovat změnu sestavy vlaku při změně na UIC lince. příčina : Displej nereaguje na dotyk prstem na obrazovku ,ale prst přeruší infra světelnou síť,která je asi 1 mm nad displejem vysílána zboku a shora pomocí asi infra diod a tím je nad displejem vytvořena infra síť,kterou prstem přerušíme v patřičném bodě a na to přerušení reaguje displej. Protože boční i horní strany obrazovky (1-3mm hrany na boku displeje),byly tak znečištěné ,že infra síť nevysílala a prstem nebylo co přerušit a tedy displej nereagoval. Sundali jsme plechový kryt displeje a hadříkem s okenou jsme vyčistili všechny vnitřní boční hranky displeje a ejhle - ovládání displeje začalo chodit jak hodinky. 731.001 - 6.2.2004 čas 13.50 hod - urychlené otevírání dveří velkých hal - zlepšovák - . ( foto 1 , foto 2 ) 6.1.2003 - střetnutí na přejezdu u vlaku R826 v 16.25 hod. na přejezdu ve Vávrovicích, nechráněný ,cukrovar, čelní střet s kamionem. Na vlaku 742.449 + 043.024 + 043.023 Vůz 043.024 vykolejen a bočně roztržen. Vrtulník pro převoz zraněného řidiče kamionu vlakvedoucí a dva cestující zranění. 843.021 - opravena dnes , porucha PVT porucha ventilace trakce - vyjela do provozu. 843.002 - propálené tři písty - provádí se výměna pístů 843,029 - opravena , šla do provozu 843.027 - opraven kompresor , puštěna do provozu 809.209 - stojí na rozbitý diesel má díru v bloku motoru. 843.029 - stojí na vypálený alternator na I. dieselu. 843.003 - stojí pořád na zavadu trakčního motoru II. 843.027 - stojí na vadný kompresor 843.003 - špatně prováděné prohlídky MM,na druhém TM vypadlé 3 držáky uhlíků vlivem zlomených a opotřebovaných silonových vložek čepů,které otočně drží domky držáků a uhlíky volně lítaly po komutátoru a na kostru. ISO bylo až 400. Nejela I. trakční skupina. Trakční motor druhý je na vývaz . 843.001 - nejde vypnout chod kompresoru, je pořád hvězdička u IKP v obrazovce Pohon a kompresor pořád běží a odfukuje pojišťovací ventil na kompresoru. Vadný mikrospínač na tlakovým spínači vypnutí chodu kompresoru. 843.023 - podélné kmitání vozu při brzdění průběžnou brzdou - nepříjemné pro cestující když to s nimi třepe.843.023 byla v MM ,kde zjistili skoro 1 cm vůle v čepech piškotů na podvozcích.Piškoty přenášejí tažnou sílu z podvozků na rám HV a tím na hák.Otázkou je zda-li vůle v piškotech se se udělala sama nebo ji k tomu něco dopomohlo. Snad by to mohly být i špatně , křivě nalisované brzdové kotouče kotoučové brzdy a tím nepravidelný brzdící účinek, čímž by se rychle vymačkaly čepy piškotů při přenosu tažné síly. Problém je při opravě piškotů takový ,že nejdou čepy vytáhnout ven kvůli jejich deformaci a jsou na takovém místě ,kde není dobrý přístup ani pro upálení čepů - stejně nemáme nové. Tak se to provizorně vyvložkovalo a je v provozu. Piškoty jsou dva na každém podvozku. - Založena dílna elektroniky v Krnově - dobrá věc pro 843. 843.021 - závada Nesepnul bud. stykač I. Druhá skupina jela. Vadné relé utrálu KR 103 , které svým dotekem napájí sepnutí KM 111 stykače jízdy první trakce.Tato závada jak se zdá ,bude asi přibývat, vzhledem k únavě těchto stále používaných relé utrálu. foto KR 103. 843.019 - dvakrát porucha PVT2. Závada na uhlíku el.motorku chlazení 3.TM. Četa rychlého nasazení "MO"- před opravou PVT2. Pan Bednárek a Vajda. 843.026 - je po soustruhu na kola,měla ploché místo na 3 nápravě. Měla nízké otáčky 1650 ot/min na 1. dieselu - závada pouze ve špatném čidle měřícím otáčky dieselu ,které jen špatně zobrazovalo otáčky místo1800 tak 1650 ot/min. 843.029 - shořel stykač jízdy KM111 , ale v pátek 10.10.03 už jela na zkušební jízdu. foto KM 111. 843.023 - má již nové kola , repasovaný diesel , repas kompresor a je po zkušební jízdě. Tak již jen na váhu a jde do provozu. Bylo to relativně všechno rychle! 843.026 - je po MM a má již opět nasazen kardan i novou třecí spojku od "B" dieselu. 843.026 - nejdřív nešlo nabíjení z "B" dieselu a potom i z "A" dieselu - problém byl v prokluzujících třecích spojkách před slučovací převodovkou. Otázkou je proč začaly prokluzovat až se z nich kouřilo? Buď se unavily nebo začala unášet sluč. převodovka a při startu jednoho dieselu se unášel i druhý diesel a třecí spojka se protočila a pak to již pokračovalo až se vyhřály úplně a nepřenášely kroutící moment dieselu a proto nešlo nabíjení i kompresor. - Bylo by asi krásné se zbavit dlouhých kardanů a dosadit pro každý diesel nabíjecí alternátor a k němu kompresor poháněný el motorem. Bob. 843.021 - tekla voda z trubky pro chlazení turbodmýchadla, děravá,- zdá se to být slabé místo inovovaných dieselů,které mají chlazení turba vodou - tyto vodní trubky se chvějí a praskají. Nejlépe rozpůlit a dát gumovou propojku ať nevibruje - jestli tam je 1000 nebo 1001 vodní propojka tak už je to jedno .Hi. 843.031 - měla MM prohlídku, vyměnili těsnění na výměníku voda - olej ,aby voda netekla ven z "A" dieselu. 843.029 - měla MM prohlídku,mimo jiné byl vyměněn mezichladič vzduchu sání do "B"dieselu protože byl prasklý a při výkonu hvízdal.Bohužel je ještě prasklý i mezichladič "A" dieselu a 843.029 ještě hvízdá - dali by nový ,ale není .Není peněz není chladič. Příště. Vyměnili i stavěč otáček na "A" dieselu, hráli si i EDB klid. doteky pro jízdu. (FOTO) 843.019 - měla problémy s kompresorem,malý výkon,prasklý chladič kompresoru horní vzduchová část, chladič vyměněn a je to skvělé. V praxi: Jarek L.na vlaku zjistil že,asi za 10min.se zvedl tlak o 0,5 bar a hlásilo přehřátí kompresoru měl jet s vlakem kde na konci byla 742.366 která má žluté vzduch .hadice tak se rozhodl že,uřeže řemeny ke kompresoru aby mohl nabíjet 843.019 a vozy 043 a vzduch žlutý použil z 742.366 a v pohodě dojel až do Krnova. 843.027 - opravena. U 2.hlavy A dieselu zaklepané nadzvedátko,poškozený kůň. Technologická vada spodní části nadzvedátka,které je duté a je v něm vloženo lůžko pro tyčku zvedátka , toto lůžko se zatlačuje dovnitř a tyčka zvedátka začne být volná. ( zatlačí se až o 5mm ). (foto nadzvedátka) Již 3. stejná závada - ale co bychom chtěli ,když diesely mají naběháno 700 .000 km a peníze na opravy nejsou. 843.022 - sníženy volnoběhy na 650 otáček - už to nemá 1850 otáček na 80% tahu. 843.022 - "A" diesel zůstával v otáčkách,po přepnutí SV8 do Poruchy v pořádku. Nabízela se závada vkartě ČKD regulátoru, ale byl špatný stavěč otáček, z něho šel vadný signál do karet ČKD regulátoru. 843.029 - měla závadu na alternátoru ,opraveno,ulomený přívod buzení uvnitř alternátoru. 843.023 - odstavena z provozu ,prasklina v disku na 4. nápravě prasklý klikový hřídel. |